SEO optimizacija sajta – jeste način na koji optimizujemo sajt i stranice sajta, kako bi se povećala količina organskih poseta putem internet pretraživača.
Prednosti su višestruke:
- besplatne posete na vašoj internet stranici ( ne morate plaćati reklame na Google-u )
- pasivan prihod iz meseca u mesec (zarada od Google Adwords-a, prodaja usluga na sajtu ili zarada od internet prodaje)
- bolje rangiranje za ključne reči (što je bolja pozicija na pretraživačima – bar u top 10 – (veća je verovatnoća da neko poseti vaš sajt)
- Kako bismo razumeli sam proces optimizacije sajta, neophodno ja da shvatimo na koji način internet pretraživači rade.
Kako internet pretraživači, poput Google-a, Firefox-a, Bing-a, zapravo rade?
Recimo da želite da pročitate neku knjigu – verovatno je da ćete posetiti obližnju biblioteku. Ipak, u ovom slučaju, koristićete digitalnu biblioteku koju svaki pretraživač i predstavlja. Zamislite pretraživače poput digitalnih biblioteka, koje umesto knjiga čuvaju kopije sajtova.
Kada unesete određeni pojam u pretraživač, on pregleda sve sajtove u svom indeksu, pokušavajući da prikaže najrelevantnije rezultate za traženi pojam. Ono što pretraživač koristi kako bi obavio celokupnu operaciju, jeste računarski program koji se naziva algoritam.
Niko ne zna tačno na koji način ovi algoritmi funkcionišu, ali mi imamo dokaze – bar kada je reč o Google-u.
Kako optimizacija sajta funkcioniše?
SEO optimizacija sajta funkcioniše tako što pretraživačima prikazuje da je vaš sadržaj na sajtu najbolji izbor za traženu temu. To je sasvim logično, s obzirom na to da svi pretraživači imaju isti cilj – a to je, da prikažu najbolje i najrelevantnije rezultate korisniku.
Ne rade svi pretraživaču isto, niti imaju identičan algoritam. Ukoliko želite više organskog prometa na vašem sajtu, svakako ćete optimizovati sadržaj za najpoznatiji pretraživač od svih – a to je Google. Ako, ipak, želite više pregleda vaših snimaka –usredsredićete se na optimizaciju za YouTube.
Iz tog razloga, usredsredićemo se na to kako se rangirati što bolje, u najvećem pretraživaču od svih: Google-u.
Kako optimizovati sajt za Google?
Google koristi više od 200 faktora rangiranja, a nekada u prošlosti – i više od 10000. Niko ne zna sve postojeće faktore. Ipak, neke od njih znamo – jer smo ih saznali putem samog Google-a. Neke od njih smo i upoznali detaljnim proučavanjem, kako bismo klijentima osigurali pozicije na prvoj strani Google-a.
Važno je napomenuti da, ukoliko vaše preduzeće izrađuje nameštaj, to ne znači da svaku vašu stranicu treba rangirati samo za ključnu reč „nameštaj“. Sajt se može rangirati za više ključnih reči, a samim tim povećati organske posete, kao i prihod vašeg preduzeća.
Spomenućemo važne faktore koje utiču na rangiranje i vidljivost u pretraživačima.
Popisivanje stranica
Pretraživač poput Google-a sastoji se od indeksa, popisivača stranica i algoritma. Popisivači rade tako što pronađu stranice na vašem sajtu, pročitaju ih, a zatim njihov sadržaj sačuvaju u indeksu. Popisivač prati veze na Internetu. Popisivač je takođe poznat i kao robot, bot ili pauk. Internet obilazi 24/7. Jednom kada dođe do internet stranice, on sprema HTML verziju stranice u gigantsku bazu podataka, koja se naziva indeks. Ovaj indeks se ažurira svaki put kada popisivač poseti vašu internet lokaciju, i pronađe njenu novu ili ažuriranu verziju. Ukoliko Google smatra da vaša stranica ima promena, popisivač će se pojavljivati mnogo češće nego uobičajeno.
Optimizovanost sajta za mobilne uređaje
Odlično korisničko iskustvo na mobilnim uređajima jeste ključ optimizacije sajta. Ako se vaš sajt prikazuje prilagođeno na mobilnim uređajima i tabletima, bez potrebe za zumiranjem; brzo se učitava, i ima zgodnu navigaciju za mobilne uređaje – tada će posetioci biti podstaknuti da provode više vremena na njoj, premeštajući se sa stranice na stranicu, saznajući više o vašem poslu.
Prilagođenost sajta mobilnim uređajima jedan je od najefikasnijih načina za duže zadržavanje posetilaca na vašem sajtu. Verovatnoća da će ljudi ostati na sajtu koji je jednostavan za upotrebu, mnogo je veća ukoliko ste prilagodili vaš sajt mobilnim uređajima.
Pretraživači su nekada prikazivali različite rezultate za mobilnu pretragu, kao i pretragu napravljenu putem web-a. Dakle, ukoliko vaša sajt nije optimizovan za mobilne uređaje, korisnici mobilnih uređaja teško će ga pronaći i koristiti. Međutim, nema razdvajanja između korisnika računara i mobilnih uređaja, jer za Google – svaki posetilac je isti.
Brzina sajta
Brzina učitavanja vaše internet stranice je jedan od najbitnijih faktora. To je moćan alat koji utiče na rangiranje vašeg sajta. Zašto? Google još jednom želi da zadovolji svoje korisnike. Ako Google korisnici kliknu na rezultat pretrage koji se predugo učitava, to dovodi do nezadovoljstva i odlaska na druge sajtove.
Da biste proverili brzinu veb stranica, koristite Google-ovu alatku Pagespeed Insights.
Namera pretraživanja
Google tumači razlog koji stoji iza svakog unesenog pojma pretrage, i prikazuje rezultate koje korisnik želi da vidi – što se naziva: namera pretrage.
Kako se vrši optimizacija za nameru pretrage ?
Koristimo 3 namere pretrage:
- Tip sadržaja: Da li su najvažniji faktori sadržaja na sajtu : stranice proizvoda, tekstovi na Blogu, stranica kategorija ili nešto drugo?
- Format sadržaja: Da li Google uglavnom rangira tekstove u stilu spiska, vodiče, poređenja, komentare ili nešto sasvim drugo?
- Sadržajni ugao: Postoji li zajednička tema ili prodajna tačka na stranicama sajtova koji su u vrhu pretrage? Ako je to slučaj, ovo vam daje određeni uvid u ono što bi moglo biti važno za pretraživače.
Linkovi
Povratne veze ili linkovi posebno su vredne za SEO optimizaciju, jer predstavljaju „glasanje o poverenju“ sa jednog sajta prema drugom. U osnovi, linkovi do vašeg sajta signal su pretraživačima za koje drugi garantuju, za kvalitet sadržaja na vašem sajtu. Ako mnogo sajtova visokog autoriteta vodi do iste internet stranice, pretraživači mogu zaključiti da je sadržaj vredan povezivanja, a samim tim i vredan pojavljivanja na SERP-u. Dakle, gradnja linkova može imati pozitivan efekat na rangiranje sajta ili vidljivost pretraživanja.
Autoritet sajta
Nisu svi linkovi isti, neki imaju veći autoritet od drugih. Nije isto dobiti link ka vašem sajtu od sajta velikog autoriteta, poput Guardian-a, ili nekog sajta koji tek počinje da gradi reputaciju na internetu.
Kvalitet sadržaja na sajtu
Google uvek želi da rangira najpouzdanije i najkorisnije rezultate. Kako bi to učinio, Google gleda na signale povezane sa sadržajem – poput relevantnosti, stručnosti, autoritativnosti i pouzdanosti. Uopšteno govoreći, što je vaš sadržaj pristupačniji većini korisnika koji pretražuju, to je bolje za vas. Noviji tekstualni sadržaj takođe igra važnu ulogu za neka pretraživanja.
Zaključak:
Znanje kako internet pretraživači rade, kao i atribute koje traže prilikom rangiranja sadržaja, presudno je prilikom pokušaja stvaranja sadržaja koji se rangira. Međutim, algoritmi pretraživača stalno se menjaju, i ne postoji garancija da će ono što je danas važno biti važno i sledeće godine. Faktori kao što su linkovi, „autoritet“ i podudaranje namere pretrage, najvažniji su faktori već dugi niz godina – i nema znakova da će se ova činjenica uskoro promeniti.